BAB 6 ADAB DAN ETIKA MEMBACA AL-QUR’AN I



1.    ADAB DAN ETIKA MEMBACA AL-QUR’AN


Boleh dikatakan bagian inilah merupakan tujuan utama penulisan kitab ini, sehingga banyak hala yang mesti dipersoalkan dengan lebih teliti dan mendetail untuk memperoleh kejelasan yang sempurna. Dengan segala usaha, saya cuba menjelaskan beberapa hal dari tujuannya dengan menghindari pembahasan yang panjang lebar, supaya tidak menjemukan pembaca.

Sebab orang yang membaca Al-Qur’an sudah sepatutnya menunjukkan keikhlasan - sebagaimana yang telah saya kemukakan - dan menjaga adab terhadap Al-Qur’an. Maka patutlah dia menghadirkan hatinya kerana dia sedang bermunajat kepada Allah s.w.t dan membaca Al-Qur’an seperti keadaan orang yang melihat Allah s.w.t, jika dia tidak boleh melihatNya, maka sesungguhnya Allah s.w.t melihatnya.

Masalah ke-28:

Jika hendak membaca Al-Qur’an, hendaklah dia membersihkan mulut dengan siwak atau lainnya. Pendapat yang lebih terpilih berkenan dengan siwak ialah menggunakan kayu Arak. Boleh juga dengan kayu-kayu lainnya atau dengan sesuatu yang dapat membersihkan, seperti kain kasar dan lainnya.

Adapun tentang penggunaan jari yang kasar ada tiga pendapat di kalangan pengikut Asy-Syafi’i. Pendapat yang lebih masyur adalah tidak mendapat sunahnya. Kedua adalah dapat menghasilkan sunahnya. Dapat sunahnya jika tidak mendapat lainnya dan tidak boleh jika ada lainnya.

Dan hendaklah dia bersugi mulai dari sebelah kanan mulutnya dan berniat menjalankan sunahnya. Salah seorang ulama berkata, hendaklah seseorang mengucapkan ketika bersugi: “Allahumma baarik lii fiihi, ya arhamar rahimin.”

Al-Mawardi seorang pengikut Asy-Syafi’i berkata: “diutamakan bersugi pada bagian luar gigi dan dalamnya.”

Siwak itu digosokkan pada ujung-ujung giginya dan bagian bawah gerahamnya serta bagian atasnya dengan lembut. Mereka berkata: “Hendaklah bersugi menggunakan siwak yang sedang, tidak terlalu kering dan tidak terlalu basah. Jika terlalu kering, maka siwaknya dilembutkan

dengan air. Tidaklah mengapa jika menggunakan siwak orang lain dengan izinnya. Manakala kalau mulutnya najis kerana darah atau lainnya, maka tidaklah disukai baginya membaca Al-Qur’an sebelum mencucinya.

Apakah itu haram? Ar-Rauyani, pengikut Asy-Syafi’i, mengambil katakata ayahnya: “Terdapat dua pendapat. Pendapat yang lebih kuat (sahih) ialah tidak haram.”

Masalah ke-29:

Diutamakan bagi orang yang membaca Al-Qur’an dalam keadaan suci. Jika membaca Al-Qur’an dalam keadaan berhadas, maka hukumnya harus berdasar ijma’ul muslimin. Hadits-hadits berkenaan dengan perkara tersebut sudah dimaklumi. Immamul Haramain berkata: “Tidaklah boleh dikatakan dia melakukan sesuatu yang makruh, tetapi meninggal yang lebih utama.” Jika tidak menemukan air, dia bertayamum. Wanita mustahadhah dalam waktu yang dianggap suci mempunyai hukum yang sama dengan hukum orang yang berhadas.

Sementara orang yang berjunub dan wanita yang haid, maka haram atas keduanya membaca Al-Qur’an, sama saja satu ayat atau kurang dari satu ayat. Bagi keduanya diharuskan membaca Al-Qur’an di dalam hati tanpa mengucapkannya dan boleh memandang ke dalam mushaf. Ijmak muslim mengharuskan bagi yang berjunub dan yang haid mengucapkan tasbih, tahlil, tahmid, takbir dan membaca shalawat atas Nabi s.a.w serta dzikir-dzikir lainnya.

Para sahabat kami berkata, jika orang yang berjunub dan perempuan yang haid berkata: “Khudzil kitaaba biquwwatin” sedang tujuannya adalah selain Al-Qur’an, maka hukumnya boleh.

Demikian pula hukumnya upaya yang serupa dengan itu. Keduanya boleh mengucapkan: “Innaa lillahi wa innaa ilahi raaji’uun”. Ketika mendapat musibah, jika tidak bermaksud membaca Al-Qur’an. Para sahabat kami dari Khurasan berkata, ketika menaiki kendaraan, keduanya boleh mengucapkan:

Terjemahan: “Maha Suci Tuhan yang menundukkan kendaraan ini bagi kami dan tidaklah kami mampu menguasainya sebelum ini.” (QS Az-Zukhruf 43:13)

Dan ketika berdoa:

Terjemahan: “Wahai Tuhan Kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan lindungilah kami dari siksa neraka.” (QS Al-Baqarah 2:102)

Hukum tersebut berlaku selagi keduanya tidak bermaksud membaca Al-Qur’an. Imamul Haramain berkata, apabila orang yang berjunub mengucapkan: “Bismillah wal hamdulillah, maka jika dia bermaksud membaca Al-Qur’an, dia durhaka. Jika dia bermaksud berdzikir atau tidak bermaksud membaca apa-apa, dia tidak berdosa. Juga diharuskan bagi keduanya membaca ayat yang telah dihapus tilawahnya seperti:

Terjemahan: “Orang lelaki yang tua dan perempuan yang tua, jika keduanya berzina, maka rajamlah keduanya sehingga mati.”

Masalah ke-30:

Jika orang yang berjunub atau perempuan yang haid tidak menemukan air, maka dia bertayamun dan diharuskan baginya membaca AlQur’an, sembahyang serta lainnya. Jika dia berhadas, haram atasnya mengerjakan sembahyang dan tidak haram membaca dan duduk di dalam masji atau lainnya yang tidak haram atas orang yang berhadas sebagaimana jika dia mandi, kemudian berhadas. Ini adalah sesuatu yang dipersoalkan dan dianggap aneh.

Maka dikatakan, orang berjunub dilarang sembahyang dan tidak dilarang membaca Al-Qur’an dan duduk di masjid tanpa keperluan, bagaimana bentuknya? Inilah bentuknya. Kemudian yang lebih dekat ialah tidak ada bezanya antara tayamum orang yang berjunub di kota tempat tinggalnya dan ketika musafir.

Seorang ulama pengikut Asy-Syafi’i berkata, bahawa jika dia bertayamum di kota tempat tinggalnya, maka diharuskan sembahyang dan tidak membaca Al-Qur’an sesudahnya atau duduk di masjid. Pendapat yang lebih sahih ialah boleh melakukan itu sebagaimana telah saya kemukakan. Sekiranya dia bertayamum, kemudian sembahyang dan membaca Al-Qur’an, kemudian ingin bertayamum kerana berhadas atau untuk mengerjakan sembahyang fardhu lainnya maka tidak haram atasnya membaca Al-Qur’an menurut madzhab yang sahih dan terpilih.

Terdapat pendapat dari sebagian pengikut Asy-Syafi’i yang mengatakan hal itu tidak boleh. Pendapat yang lebih terkenal adalah pendapat pertama. Jika orang yang berjunub tidak menemukan air ataupun tanah, maka dia boleh sembahyang untuk memuliakan waktu menurut keadaannya dan haram atasnya membaca Al-Qur’an di luar sembahyang. Diharamkan atasnya membaca dalam sembahyang lebih dari Al-Fatihah.

Apakah haram atasnya membaca Al-Fatihah? Terdapat dua pendapat berkenaan dengan masalah ini.

Pendapat pertama: Ini pendapat yang lebih sahih dan terpilih ialah tidak haram, bahkan wajib kerana sembahyang itu tidak sah tanpa membaca Al-Fatihah. Manakala diharuskan sembahyang dalam keadaan darurat, dalam keadaan janabah, maka diharuskan juga membaca Al-Qur’an.

Pendapat kedua: Tidak boleh, akan tetapi dia hendaklah membaca dzikir-dzikir yang dibaca oleh orang yang tidak mampu dan tidak hafaz sedikit pun dari Al-Qur’an. Kerana orang ini tidak mampu menurut syarak, maka dia seperti orang yang tidak mampu menurut kenyataan. Pendapat yang lebih benar adalah pendapat yang pertama. Cabang-cabang yang saya sebutkan ini diperlukan olehnya. Oleh sebab ini saya menyinggung kepadanya dengan kalimat yang paling ringkas. Kalau ingin lebih lengkap, maka ada dalil-dalil dan keterangan lebih lanjut yang banyak dan dikenal dalam kitab-kitab fiqh. Wallahua’lam.

Masalah ke-31:

Membaca Al-Qur’an disunahkan di tempat yang bersih dan terpilih. Justru, sejumlah ulama menganjurkan membaca Al-Qur’an di masjid kerana ia meliputi kebersihan dan kemuliaan tempat serta menghasilkan keutamaan lain, iaitu Itikaf. Maka setiap orang yang duduk di masjid patut beriktikaf, sama saja duduknya lama atau sebentar. Bahkan pada awal masuknya ke masjid sepatutnya dia berniat iktikaf. Adab ini patut diperhatikan dan disebarkan agar dikatahui oleh anak-anak ataupun orang awam kerana ia selalu diabaikan.

Manakala membaca Al-Qur’an di tempat mandi, maka para ulama salaf berlainan pendapat berkenaan dengan makruhnya. Sahabat-sahabat kami berpendapat, tidak dihukumkan makruh. Imam yang mulia Abu Bakar Ibnu Mundzir menukilnya dalam Al-Ayaraaf dari Ibrahim An-Nakha’I dan Malik dan itu jugalah pendapat Atha’.

Beberapa jamaah diantaranya Ali bin Abu Thalib ra menghukumkannya makruh. Ibnu Abi Dawud meriwayatkan pendapat ini daripadanya. Ibnu Mundzir menceritakan dari sejumlah tabi’in, diantaranya Abu Wail Syaqiq bin Salamah, Asy-Sya’bi, Hasan Al-Bashri, Makhul dan Qabishah bin Dzuaib. Kami meriwayatkannya pula dari Ibrahim An-Nakha’i. Para sahabat kami meriwayatkannya dari Abu Hanifah ra

Asy-Sya’bi berkata, makruh membaca Al-Qur’an di tiga tempat: Di tempat mandi, tempat buang air dan tempat penggilingan gandum.

Diriwayatkan dari Bau Maisarah, katanya:

“Tidaklah disebut nama Allah s.w.t, kecuali di tempat yang baik.”

Sementara membaca Al-Qur’an di jalan, maka pendapat yang terpilih adalah boleh dan tidak makruh, jika pembacanya tidak lalai. Jika lalai, maka dihukumkan makruh sebagaimana Nabi s.a.w tidak menyukai membaca AlQur’an oleh orang yang mengantuk kerana takut keliru. Diriwayatkan oleh Abu Dawud dari Abu darda’ ra bahawa dia membaca Al-Qur’an di jalan. Diriwayatkan oleh Umar bin Abdul Aziz rahimahullah bahawa dia mengizinkan membaca Al-Qur’an di jalan.

Ibnu Abi Dawud berkata, diceritakan kepadaku oleh Abu Ar’Rabi’, katanya: Diberitahukan kepada kami oleh Ibnu Wahab, katanya: “Aku bertanya kepada Malik tentang orang yang sembahyang di akhir malam, kemudian keluar ke masjid dan masih tertinggal sedikit lagi dari surah yang dibacanya. Malik menjawab, “Aku tidak tahu pembacaan yang berlangsung di jalan. Hal itu makruh dan ini adalah isnad yang sahih dari Malik rahimahullah.

Masalah ke-32:

Diutamakan bagi pembaca Al-Qur’an di luar sembahyang supaya menghadap kiblat. Hal ini telah banyak disebut dalam beberapa hadits:

“Sebaik-baik majlis adalah yang menghadap kiblat.” Hendaklah dia duduk dengan khusyuk dan tenang sambil menundukkan kepalanya dan duduk sendiri dengan adab baik dan tunduk seperti duduknya di hadapan gurunya, inilah yang paling sempurna. Diharuskan baginya membaca sambil berdiri atau berbaring atau di tempat tidurnya atau dalam keadaan lainnya dan dia mendapat pahala, akan tetapi nilainya kurang dari yang pertama.

Allah ‘Azza wa Jalla berfirman:

Terjemahan: “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda (keagungan Allah s.w.t) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang mengingat Allah s.w.t sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan Bumi…” (QS Ali-Imran 3:190-191)

Diriwayatkan dalam Shahih dari Aisyah ra.a, katanya:

Terjemahan: “Bahawa Rasulullah s.a.w bersandar di pangkuanku ketika aku sedang haid dan beliau membaca Al-Qur’an.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Dalam suatu riwayat: “Beliau membaca Al-Qur’an sedang kepalanya berada dipangkuanku.”

Diriwayatkan dari Abu Musa Al-Asy’ari ra, katanya: “Aku membaca Al-Qur’an dalam sembahyangku dan membacanya di atas tempat tidurku.” Diriwayatkan dari Aisyah r.a, katanya: “Sungguh aku membaca hizibku ketika aku berbaring di atas tempat tidurku.”

Masalah ke-33:

Jika hendak mulai membaca Al-Qur’an, maka dia memohon perlindungan dengan mengucapkan: A’uudzu billaahi minasy-syaithaanir rajiim (Aku Berlindung kepada Allah s.w.t dari Syaitan yang terkutuk). Sebagian ulama salaf berkata: Ta’awwudz itu sepatutnya dibaca sesudah membaca Al-Qur’an berdasarkan firman Allah s.w.t:

Terjemahan: “Jika kamu membaca Al-Qur’an, hendaklah kamu meminta perlindungan kepada Allah s.w.t dari syaitan yang terkutuk.” (QS An-Nahl 16:98)

Maksud ayat ini menurut majoriti ulama, apabila kamu ingin membaca Al-Qur’an, maka mohonlah perlindungan kepada Allah s.w.t dari syaitan yang terkutuk.

Sejumlah ulama salaf berpendapat, ‘Auudzu billaahis sami’il ‘aliimi minasy-syaithaanir rajiim (aku memohon perlindungan kepada Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui dari syaitan yang terkutuk). Tidaklah mengapa jika mengucapkan perkataan ini.

Bagaimanapun yang terpilih adalah bentuk ta’awwudz yang pertama. Kemudian, sesungguhnya ta’awwudz itu mustahab (disunahkan) dan bukan wajib. Ta’awwudz itu disunahkan bagi setiap pembaca Al-Qur’an, sama saja di dalam sembahyang atau di luarnya. Di dalam sembahyang diutamakan membacanya dalam setiap rakaat menurut pendapat yang sahih dari dua pendapat tersebut.

Menurut pendapat yang kedua diutamakan membacanya pada rakaat pertama. Jika ditinggalkan pada rakaat pertama, maka hendaklah dia membacanya pada rakaat kedua.

Diutamakan pula membaca ta’awwudz dalam takbir pertama sembahyang jenazah, menurut pendapat yang lebih sahih di antara dua pendapat.

Masalah ke-34:

Hendaklah orang yang membaca Al-Qur’an selalu membaca bismillahir Rahmaanir Rahiim pada awal setiap surah selain surah Bara’ah kerana sebagian besar ulama mengatakan, ia adalah ayat, sebab ditulis di dalam Mushaf. Basmalah ditulis di awal setiap surah, kecuali Bara’ah. Jika tidak membaca basmalah, maka dia meninggalkan sebagian Al-Qur’an menurut sebagian besar ulama.

Kalau bacaan itu kerana tugas yang diwajibkan atasnya sebagai orang yang diupah dan digaji, maka perhatian atas bacaan basmalah lebih ditekankan untuk memastikan pembacaan khatam. Kerana jika ditinggalkannya, maka dia tidak mendapat sesuatu kerana waqaf, bagi orang yang mengatakan bahawa basmalah adalah termasuk ayat di awal surah. Ini adalah penjelasan berharga yang ditekankan agar diperhatikan dan disebarkan.

Masalah ke-35:

Jika mulai membaca, hendaklah bersikap khusyuk dan merenungkan maknanya ketika membaca. Dalil-dalilnya terlalu banyak untuk dihitung dan sudah masyur serta terlalu jelas untuk disebut. Itulah maksud yang dikehendaki dan dengan demikian itu dada menjadi lapang serta hati menjadi tenang. Allah Azza wa jalla berfirman:

Terjemahan: “Apakah mereka tidak memperhatikan Al-Qur’an?” (QS An-Nisa’ 4:82)

Allah berfirman:

Terjemahan: “Ini adalah suatu Kitab yang Kami turunkan kepadamu penuh dengan berkat supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya…” (QS Shaad 38:29)

Banyak hadits yang diriwayatkan berkenaan dengan perkara tersebut dan pendapat-pendapat ulama salaf tentang hal itu cukup masyur. Sejumlah ulama Salaf ada yang membaca satu ayat sambil merenungkannya dan mengulang-ulanginya sehingga pagi.

Sejumlah ulama Salaf telah pengsan ketika membaca Al-Qur’an. Banyak pula yang mati dalnm keadaan membaca Al-Qur’an.

Telah kami terima riwayat dari Bahzin bin Hakim bahawa Zurarah bin Aufa seorang tabi’in yang mulia mengimami sejumlah orang dalam sembahyang fajar. Dia membaca Al-Qur’an sehingga ayat:

Terjemahan: “Jika ditiup sangkakala maka waktu itu adalah waktu (datangnya) hari yang sukar.” (QS Al-Mudaththir 74:8-9)

Tiba-tiba dia tumbang dan mati. Banzin berkata: “Aku termasuk orang-orang yang memikulnya.”

Ahmad bin Abul Hawari ra yang dijuluki Raihanatus Syam sebagaimana dikatakan oleh Abul Qasim Al-Junaidi rahimahullah, apabila dibacakan Al-Qur’an di dekatnya, dia menjerit dan jatuh pengsan.

Ibnu Abi Dawud berkata, Al-Qasim Ibnu Usman Al-Jau’i rahimahullah mengingkari hal itu atas Ibnu Abil Hawari. Al-Jau’i seorang yang terkemuka dan ahli hadits yang menetap di Damsyiq. Dia lebih utama dari Ibnu Abil Hawari. Katanya: demikian jugalah di ingkari oleh Abul Jauza’ dan Qais bin Hubtar serta lainnya.

Saya katakan, yang benar ialah tidak adanya keingkaran, kecuali siapa yang mengaku bahawa dia lakukan itu dengan berpura-pura. Wallahua’lam.

As-Sayyid yang mulia dan pemilik berbagai anugerah serta makrifat, Ibrahim Al-Khawash ra.a berkata: “Ubat penyembuh hati ada lima perkara, iaitu:

1.    Membaca Al-Qur’an dan merenungi maknanya.
2.    Perut yang kosong.
3.    Sembahyang malam.
4.    Berdoa dengan penuh tawadhuk di hujung malam.
5.    Duduk bersama orang-orang sholeh.

Masalah ke-36:

Anjuran mengulang-ulang ayat untuk direnungkan. Telah kami kemukakan dalam fasal sebelumnya anjuran untuk merenungkan dan menjelaskan pengaruhnya serta peninggalan tradisi ulama Salaf. Telah kami terima riwayat dari Abu Dzarr ra Dia berkata:

Terjemahan: “Nabi s.a.w mengulang-ulangi satu ayat sehingga pagi."

Ayat itu adalah:

Terjemahan: “Jika Engkau siksa mereka, sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba-Mu” Surah Al-Maidah: 118 (Riwayat Nasa’I dan Ibnu Majah)

Diriwayatkan dari Tamim Ad-Dariy ra bahawa dia mengulang-ulang ayat ini sehingga pagi: Terjemahan: “Apakah orang-orang yang melakukan kejahatan itu menyangka bahawa Kami akan menjadikan mereka seperti orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal shaleh.” (QS Al-Jaathiyah 45:21)

Diriwayatkan dari Ubbad bin Hamzah, katanya: Aku masuk kepada Asma’ra dan dia sedang membaca:

Terjemahan: “Maka Allah s.w.t memberikan anugerah kepada kami dan memelihara kami dari siksa neraka.” (QS Ath-Thuur 52:27)

Maka saya berhenti di sampingnya dan Asma’ terus mengulanginya serta berdoa. Saya cukup lama berhenti di situ, maka aku pergi ke pasar. Setelah selesai membeli keperluan-keperluanku, aku kembali lagi padanya dan dia masih mengulang-ulang bacaan ayat tersebut dan berdoa. Kami meriwayatkan kisah ini dari Aisyah ra

Ibnu Mas’ud mengulang-ulang ayat:

Terjemahan: “Ya Tuhanku, tambahilah ilmuku.” (QS Thaha: 114)

Said bin Jubair mengulang-ulang ayat:

Terjemahan: “Dan peliharalah dirimu dari (siksa yang berlaku pada) hari yang pada waktu itu kamu dikembalikan kepada Allah s.w.t.” (QS Al-Baqarah 2:281)

Dia juga mengulang-ulang ayat:

Terjemahan: “Kelak mereka akan mengetahui belenggu dan rantai diikatkan di leher mereka…” (QS Al-Mu’min 40:70-71)

Dia juga mengulang-ulang ayat:

Terjemahan: “Apakah yang telah memperdayakan kamu (berbuat durhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah.” (QS Al-Infithar 82:6)

Dhahak apabila membaca firman Allah s.w.t sebagai berikut dia mengulang-ulang sehingga waktu sahur. Iaitu firman Allah s.w.t:

Terjemahan: “Bagi mereka lapisan-lapisan dari api atas mereka dan di bawah mereka pun lapisan-lapisan (dari Api) juga.” (QS Az-Zumar 9:16)

Masalah ke-37:

Menangis ketika membaca Al-Qur’an. Telah diterangkan dalam dua fasal yang terdahulu berkaitan dengan hal-hal yang menimbulkan tangis ketika membaca Al-Qur’an. Menangis ketika membaca Al-Qur’an merupaan sifat orang-orang yang arif dan syiar hamba-hamba Allah Yang shaleh. Allah berfirman:

Terjemahan: “Dan mereka menyukur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk.” (QS Al-Israa 17:109)

Diriwayatkan sejumlah hadits dan athar Salaf. Antara lain, diriwayatkan dari Nabi s.a.w sabdanya:

Terjemahan: “Bacalah Al-Qur’an dan menangislah. Jika kamu tidak menangis, maka usahakanlah supaya menangis.”

Diriwayatkan dari Umar Ibnul Khattab ra bahawa dia mengimami jamaah sembahyang Subuh dan membaca Surah Yusuf. Dia menangis hingga mengalir air matanya hingga membasahi tulang bahunya. Dalam suatu riwayat, kejadian itu berlangsung dalam sembahyang Isyak. Maka hal itu menunjukkan berlakunya pengulangan bacaan. Dalam suatu riwayat, dia menangis hingga mereka mendengar tangisannya dari belakang shaf-shaf. Diriwayatkan dari Abu Raja’, katanya: “Kulihat Ibnu Abbas di bawah kedua matanya nampak bekas seperti tali selipar yang usang lantaran air mata.”

Diriwayatkan dari Abu Shahih, katanya: Beberapa orang datang dari Yaman menemui Abu Bakar Ash-Shiddiq ra mereka membaca Al-Qur’an dan mereka menangis. Kemudian Abu Bakar berkata: “Demikianlah keadaan kami jika membaca Al-Qurna.”

Diriwayatkan dari Hisyam, katanya: “Terkadang aku mendengar tangis Muhammad bin Sirin pada waktu malam ketika dia sedang sembahyang.”

Banyak athar yang menerangkan yang demikian itu yang tidak mungkin menghitungnya. Apa yang telah saya kemukakan dan saya tunjukkan kiranya sudah memadai. Wallahua’lam.

Imam Abu Hamid Al-Ghazali berkata: “Menangis itu disunahkan pada waktu membaca Al-Qur’an. Cara dapat menangis adalah menghadirkan kesedihan di dalam hati dengan merenungkan peringatan dan ancaman keras serta janji-janji yang terdapat di dalamnya, kemudian merenungi dosa-dosa yang terlanjur diperbuat.” Jika tidak boleh menimbulkan kesedihan dan tangisan sebagaimana dialami oleh orang-orang terpilih, maka hendaklah dia menangis atas kegagalan itu kerana hal itu termasuk musibah yang besar.

Masalah ke-38:

Hendaklah membaca Al-Qur’an dengan tartil. Para ulama telah sependapat atas anjuran melakukan tartil. Allah berfirman:

Terjemahan: “Dan bacalah Al-Qur’an itu dengan tartil.” (QS Al-Muzzammil 73:4)

Diriwayatkan dari Ummi Salamah ra bahawa dia menggambarkan bacaan Rasulullah s.a.w sebagai bacaan yang jelas huruf demi huruf.” (Riwayat Abu Dawud, Nasa’I dan Tirmidzi. Tirmidzi berkata: hadits hasan sahih)

Diriwayatkan dari Mu’awiyyah bin Qurrah ra dari Abdullah bin Mughaffal ra dia berkata:

Terjemahan: “Aku melihat Rasulullah s.a.w pada hari penaklukan Mekah di atas untanya sedang membaca Surah Al-Fatihah dan mengulangulang bacaannya.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Diriwayatkan dari Ibnu Abbas ra Dia berkata: “Aku lebih suka membaca satu surah secara tartil daripada membaca Al-Qur’an seluruhnya.”

Diriwayatkan dari Mujahid bahawa dia ditanya tentang dua orang, seorang membaca surah Al-Baqarah dan Ali-Imran sedangkan lainnya membaca surah Al-Baqarah saja. Waktunya, rukuk, sujud dan duduknya sama. Mujahid menjawab: “Orang yang membaca Surah Al-Baqarah saja lebih baik.”

Dilarang membaca Al-Qur’an secara asal jadi dengan cepat sekali. Diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud bahawa seorang lelaki berkata kepadanya: “Aku membaca Al-Mufashshal dalam satu rakaat.” Maka Abdullah bin Mas’ud menjawab: “Demikianlah, demikianlah syair itu. Sesungguhnya ada orang yang membaca Al-Qur’an dan tidak melampaui tenggorokan mereka. Bagaimanapun jika masuk di hati dan menjadi kukuh di dalamnya, maka ia pun berguna.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Para ulama berkata: “Membaca Al-Qur’an dengan tartil itu disunahkan untuk merenungkan artinya.” Mereka berkata: “Membaca dengan tartil disunahkan bagi orang bukan Arab yang tidak memahami maknanya kerana hal itu lebih dekat kepada pengagungan dan penghormatan serta lebih berpengaruh di dalam hati.”

Masalah ke-39:

Diutamakan jika melalui ayat yang mengandung rahmat agar memohon kepada Allah s.w.t dan apabila melalui yang mengandung siksaan agar memohon perlindungan kepada Allah s.w.t dari kejahatan dan siksaan. Atau berdoa: “Ya Allah, aku mohon kesehatan kepada-Mu atau keselamatan dari setiap bencana.” Jika melalui ayat yang mengandung tanzih (penyucian) Allah s.w.t maka dia sucikan Allah s.w.t dengan ucapan, Subhanalahi wa Ta’ala atau Tabaroka wa Ta’ala atau Jallat Azhamatu Rabbina.

Diriwayatkan dari Hudzifah Ibnul Yaman ra Dia berkata: “Pada suatu malam aku sembahyang bersama Nabi s.a.w Beliau memulai dengan Surah Al-Baqarah, beliau rukuk ketika mencapai seratus ayat, kemudian meneruskan. Maka saya katakan, beliau rukuk dengan membacanya. Kemudian beliau memulai surah An-Nisa’ dan membacanya, kemudian memulai suart Ali-Imran dan membacanya dengan perlahan-lahan. Jika melalui suatu ayat yang terdapat tasbih di dalamnya, beliau bertasbih. Dan apabila melalui permohonan, beliau memohon. Jika melalui ta’awuudz, beliau memohon perlindungan.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Letak Surah An-Nisa’ pada waktu itu didahulukan sebelum Surah AliImran.

Para sahabat kami rahimahullah berkata, memohon, meminta perlindungan dan bertasbih itu disunahkan bagi setiap pembaca Al-Qur’an, sama saja di dalam sembahyang atau di luarnya. Mereka berkata: “Semua itu disunahkan dalam sembahyang sendirian. Kerana itu adalah doa maka merea semnua sama dalam hal itu, seperti ucapan Aamiin sesudah Al-Fatihah.

Apa yang saya sebutkan berkenaan dengan sunahnya, memohon dan isti’adzah tersebut adalah menurut madzhab Asy-Syafi’i ra dan majoriti ulama rahimahullah. Abu Hanifah rahimahullah berkata: “Hal itu tidak diutamakan, bahkan tidak disukai dalam sembahyang.” Pendapat yang lebih benar adalah pendapat majoriti sebagaimana saya kemukakan.

Masalah ke-40:

Hal yang perlu diperhatikan dan amat ditekankan adalah memuliakan Al-Qur’an dari hal-hal yang kadang-kadang diabaikan oleh sebagian orang yang lalai ketika membaca bersama-sama. Diantaranya menghindari tertawa, berbuat bising dan bercakap-cakap di tengah pembacaan, kecuali perkataan yang perlu diucapkan.

Hendaklah dia mematuhi firman Allah s.w.t:

Terjemahan: “Dan apabila dibacakan Al-Qur’an, maka dengarkanlah baik-baik dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat.” (QS Al-A’raf 7:204)

Hendaklah dia mengikuti yang diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dawud dari Ibnu Umar ra bahawa apabila membaca Al-Qur’an dia tidak bercakap sehingga selesai. Hadits ini juga diriwayatkan oleh Al-Bukhari dalam shahihnya dan dia berkata: “Tidak bercakap-cakap hingga selesai membaaca.” Dia menyebutnya dalam kitab At-Tafsir berkenaan dengan firman Allah s.w.t:

Terjemahan: “Isetri-isterimu adalah ladang bagimu.” (QS Al-Baqarah 2:223)

Termasuk perbuatan tercela adalah mempermainkan tangan lainnya kerana dia sedang bermunajat kepada Allah s.w.t. Maka janganlah dia bermain di hadapan-Nya. Diantaranya adalah memandang kepada sesuatu yang dapat melalaikan dan melencengkan pikiran dan tumpuan.

Lebih buruk dari semua itu adalah memandang kepada sesuatu yang tidak boleh dipandang, seperti orang lelaki yang mulus wajahnya dan yang seumpamanya. Kerana memandang kepada laki-laki yang berwajah mulus dan tampan tanpa keperluan adalah haram, sama saja dengan syahwat ataupun tanpa syshwat, sama saja aman dari fitnah atau tidak aman. Ini adalah madzhab yang shahih dan terpilih di kalangan ulama. Imam AsySyafi’i dan para ulama yang tidak sedikit jumlahnya telah menyebutkan pengharamannya.

Dalilnya ialah firman Allah s.w.t:

Terjemahan: “Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya.” (QS An-Nur 24:30)

Kerana lelaki mulus lagi cantik cenderung dijadikan pasangan homoseks, sama dengan perempuan. Bahkan boleh jadi sebagian atau banyak dari mereka lebih bagus dari banyak perempuan dan lebih memungkinkan terjadinya kejahatan padanya serta lebih mudah dari perempuan. Maka pengharamannya itu lebih utama. Pendapat-pendapat ulama saja yang memperingatkan terhadap mereka banyak sekali jumlahnya. Para ulama menanamkan mereka orang busuk kerana menimbulkan rasa jijik menurut syarak.

Manakala memandang kepadanya ketika berjual beli, mengambil dan memberi, berubat dan mengajar serta hal-hal lain yang diperlukan, hukumnya boleh kerana adanya keperluan yang dibenarkan secara syar’i. Bagaimanapun pandangannya adalah sekedar keperluan dan tidak terus memandang tanpa keperluan. Demikian jugalah guru yang diharuskan memandang sesuatu yang diperlukannya dan haram atas mereka dalam segala keadaan memandang dengan syahwat.

Ini tidak khusus berkaitan dengan lelaki yang mulus wajahnya, bahkn haram atas setiap mukallaf memandang dengan syahwat kepada setiap orang, sama saja lelaki ataupun perempuan. Sama saja perempuan itu masih mahramnya atau bukan, kecuali isteri atau hamba perempuan yang boleh digalauli. Bahkan sahabat kami mengatakan: Diharamkan memandang dengan syahwat kepada mahramnya seperti suadara perempuannya dan ibunya.” Wallahua’lam.

Diwajibkan atas orang-orang yang menghadiri majlis membaca AlQur’an jika melihat sesuatu kemungkaran-kemungkaran tersebut atau lainnya agar melarangnya sekuat tenaga dengan tangan bagi siapa yang mampu dan dengan lisan bagi siapa yang tidak mampu melakukannya dengan tangan dan mampu melakukannya dengan lisan. Jika tidak sanggup dengan semua itu, maka dengan hatinya (membencinya adalah hati). Wallahua’lam.

Masalah ke-41:

Tidak boleh membaca Al-Qur’an dengan selain bahasa Arab, sama saja dia boleh berbahasa Arab dengan baik atau tidak boleh, sama saja di dalam sembahyang ataupun di luar sembahyang. Jika dia membaca Al-Qur’an dalam sembahyang dengan selain bahasa Arab, maka sembahyangnya tidak sah. Ini adalah madzhab kami dan madzhab Imam Malik, Ahmad, Dawud dan Abu Bakar Ibnul Mundzir. Sedangkan Abu Hanifah berkata: “Diharuskan membaca dengan selain bahasa Arab dan sembahyangnya sah.”

Abu Yusuf dan Muhammad berkata: “Boleh bagi orang yang tidak baik bahasa Arabnya dan tidak boleh bagi orang yang boleh membaca bahasa Arab dengan baik.”

Masalah ke-42:

Diharuskan membaca Al-Qur’an dengan tujuh qiraat seperti bacaan yang disetujui. Dan tidak boleh dengan selain yang tujuh bacaan itu dan tidak pula dengan riwayat-riwayat asing yang ditulis (diambil) dari ketujuh ahli qiraah itu.

Akan dijelaskan dalam bahagian ketujuh InsyaAllah swt berkenaan dengan kesepakatan para fuqaha untuk menyuruh bertaubat bagi orang yang membaca dengan bahasa asing apabila dia membacanya demikian. Sahabat kami dan lainnya berkata: “Sekiranya membaca dengan bahasa asing di dalam sembahyang, batallah sembahyangnya jika dia mengetahui. Jika tidak mengetahui, maka tidak batal sembahyangnya dan tidak dikira bacaan itu baginya.”

Imam Abu Umar bin Andul Bar Al-Hafizh telah menulis jima’ul muslimin. Bahawa tidak boleh membaca dengan bacaan yang asing (syadz) dan tidak boleh sembahyang di belakang orang yang membaca dengan bacaan syadz. Para ulama berkata: “Barangsiapa membaca dengan bacaan syadz sedang dia tidak mengetahuinya atau tidak mengetahui pengharamannya, maka dia diberitahu tentang hal itu. Jika kembali melakukannya atau dia mengetahui bacaan syadz itu, maka dia pun dihukum dengan keras hingga berhenti melakukannya.”

Setiap orang yang sanggup menegur dan mencegahnya wajib menegur dan mencegahnya.

Masalah ke-43:

Jika dia memulai dengan bacaan salah seorang ahli qiraah, maka hendaknya dia tetap dalam qiraah itu selama bacaannya berkaitan dengannya. Kalau hubungannya berakhir, dia boleh membaca dengan bacaan salah seorang dari ketujuh qari (yang mahir mambaca) Al-Qur’an. Pendapat yang lebih utama adalah tetap dalam keadaan pertama di majlis itu.

Masalah ke-44:

Para ulama berkata: “Pendapat yang lebih terpilih adalah membaca menurut tertib Mushaf, maka dia baca Al-Fatihah, kemudian Al-Baqarah, kemudian Ali-Imran, kemudian surah-surah sesudahnya menurut tertibnya, sama saja dia membaca dalam sembahyang atau di luarnya. Salah seorang sahabat kami mengatakan: “Jika dia membaca pada rakaat pertama surah Qul A’Udzu bi rabbin Naas, maka dia baca ayat sesudah Al-Fatihah dari surah AlBaqarah.”

Salah seoang sahabat kami berkata: Disunahkan jika membaca suatu surah agar membaca surah berikutnya. Dalil ini ialah bahawa tertib Mushaf dijadikan demikian kerana mengandung suatu hikmah. Maka patutlah dia memeliharanya, kecuali sesuatu yang telah ditentukan dalam syarak yang merupakan pengecualian, seperti sembahyang Subuh pada hari Jumaat.

Rakaat pertama dalam sembahyang Subuh membaca surah As-Sajadah dan rakaat kedua surah Al-Insan. Dan sembahyang Hari Raya pada rakaat pertama membaca surah Qaaf dan rakaat kedua membaca surah Iqtarabatis saa’atu.

Dalam dua rakaat sembahyang sunat Fajar, pada rakaat pertama membaca surah Qulyaa ayyuhal kaafiruun dan rakaat kedua membaca Qul huwAllah hu Ahad. Dan tiga rakaat sembahyang witir, pada rakaat pertama, membaca surah Al-A’laa dan pada rakaat kedua membaca surah Qul yaa ayyuhal Kaafiruun dan pada rakaat ketiga membaca, Qul Huwallahu Ahad dan Al-Mu’awwidzatain.

Sekiranya tidak berturutan dengan membaca surah yang bukan surah berikutnya atau menyalahi tertib dan membaca suatu surah, kemudian membaca surah sebelumnya, hal itu diharuskan. Banyak athar diriwayatkan berkenaan dengan perkara tersebut.

Umar Ibnul Khattab ra. telah membaca surah Al-Kahfi pada rakaat pertama sembahyang Subuh dan surah Yusuf pada rakaat kedua. Bagaimanapun, sejumlah ulama tidak menyukai jika menyalahi tertib Mushaf.

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dawud dari Al-Hasan, bahawa dia tidak suka membaca Al-Qur’an kecuali menurut tertibnya dalam Mushaf. Dan dia meriwayatkan dengan isnadnya yang shahih dari Abdullah bin Mas’ud ra bahawa dikatakan kepadanya: “Si fulan membaca Al-Qur’an terbalik, bagaimana pendapatmu?” Abdullah menjawab: “Orang itu terbalik hatinya.”

Sementara membaca surah mulai dari akhir hingga awalnya, dilarang dengan tegas. Kerana perbuatan itu menghilangkan berbagai-bagai I’jaaz dan hikmah dari tertibnya ayat-ayat. Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dawud dari Ibrahim An-Nakha’I seorang imam tabi’in yang mulia dan Imam Malik bin Anas bahawa keduanya tidak menyukai hal itu. Malik mencela perbuatan itu dan berkata: “Ini dosa besar.” Manakala mengajari anak-anak kecil dari akhir Mushaf hingga awalnya, maka itu adalah baik dan bukan termasuk bahagian ini. Sesungguhnya itu adalah bacaan untuk hari-hari yang berbeza-beza di samping memudahkan mereka menghafaznya. Wallahua’lam.

Masalah ke-45:

Membaca Al-Qur’an dari Mushaf lebih utama dari pada membacanya dengan hafalan kerana memandang dalam Mushaf adalah ibadah yang diperintahkan, maka berkumpullah bacaan dan pandangan itu. AL-Qadhi Husain dan Abu Hamid Al-Ghazali menulis dalam Al-Ihya bahawa banyak sahabat Nabi saw dulu membaca dari Mushaf. Mereka tidak suka keluar suatu hari tanpa memandang ke dalam Mushaf. Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dawud pembacaan dalam Mushaf dari banyak ulama Salaf dan saya tidak melihat adanya perselisihan berkenaan dengan perkara tersebut.

Seandainya dikatakan: “Hal itu berbeza-beza menurut orangorangnya, maka dipilihlah pembacaan dalam Mushaf bagi orang yang sama kekhusyukan dan perenungannya dalam kedua keadaan yaitu membaca dalam Mushaf dan dengan hafalan. Dan dipilih pembacaan dengan hafalan bagi siapa yang tidak boleh khusyuk jika membaca dengan Mushaf dan dipilih membaca dalam Mushaf jika kekhusyukan dan perhatiannya bertambah, ini pendapat yang baik. Hal yang jelas pendapat ulama Salaf dan perbuatan mereka diertikan menurut perincian ini.

Masalah ke-46:

Anjuran membaca Al-Qur’an oleh jemaah secara bersama-sama dan keutamaan bagi orang-orang yang membaca bersama-sama dan yang mendengarkannya serta keutamaan orang yang mengumpulkan, mendorong dan menganjurkan mereka melakukan hal itu.

Ingatlah bahawa membaca Al-Qur’an oleh jemaah secara bersama adalah mestahab berdasarkan dalil-dalil yang jelas dan perbuatan-perbuatan ulama Salaf dan Khalaf secara jelas. Diriwayatkan dari Abu Hurairah dan Abu Said Al-Khudri ra dari Nabi saw bahawa Baginda bersabda:

Terjemahan: “Tidaklah suatu kaum menyebut nama Allah swt bersama-sama, kecuali mereka dikelilingi oleh para malaikat, diliputi rahmat dan turun ketenangan ke atas mereka serta Allah swt menyebut mereka di antara para malaikatnya di sisi-Nya.” (Riwayat Tirmidzi dan dia berkata, hadith ini hasan shahih)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah ra dari Nabi saw sabdanya:

Terjemahan: “Dan tidaklah suatu kaum berkumpul dalam salah satu rumah Allah swt dengan membaca Kitabullah dan mengkajinya di antara mereka, kecuali turun ketenangan di antara mereka dan mereka diliputi rahnmat serta dikelilingi malaikat dan Allah swt menyebut mereka di antara para malaikat di sisi-Nya.” (Riwayat Muslim dan Abu Dawud dengan isnad shahih berdasarkan syarah Bukhari dan Muslim)

Diriwayatkan dari Mu’awiyah ra:

Terjemahan: “Sesungguhnya Rasulullah saw keluar menemui sekelompok sahabatnya. Beliau berkata, ‘Untuk apa kamu duduk?’ Mereka menjawab” ‘Kami duduk untuk menyebut nama Allah swt dan memuji-Nya kerana Dia memberikan petunjuk dan menganugerahkan Islam kepada kami.’ Kemudian Nabi saw bersabda, ‘Jibril as datang kepada kami, kemudian memberitahu aku bahawa Allah swt membanggakan kamu kepada para malaikat.” (Riwayat Tirmidzi dan Nasa’i. Tirmidzi berkata: hadith hasan sahih)

Hadith-hadith berkenaan dengan perkara tersebut banyak jumlahnya. Ad-Darimi meriwayatkan dengan isnadnya dari Ibnu Abas ra katanya:

Terjemahan: “Barangsiapa mendengar suatu ayat dari Kitabullah (AlQur’an), maka ayat itu menjadi cahaya baginya.”

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dawud ra, sesungguhnya Abu Darda’ tadarrus (membaca Al-Qur’an secara bersama-sama) dengan beberapa orang yang membaca bersama-sama. Ibnu Abi Dawud meriwayatkan tadarrus AlQur’an bersama-sama secara berjemaah merupakan keutamaan-keutamaan ulama Salaf dan Khalaf serta para qadhi dan Al-Auza’I bahawa keduanya berkata: “Orang yang pertama-tama mengadakan tadarrus Al-Qur’an di masjid Damsyiq adalah Hisyam bin Ismail ketika pemerintahan Abu Muluk."

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dawud dari Adh-Dhahak bin Abdurrahman bin Arzab: “Bahawa dia mengingkari pengajian itu.” Dia berkata: “Aku tidak pernah melihat dan tidak pernah mendengar dan aku telah mendapati para sahabat Rasulullah saw yakni tidak kulihat seorang pun melakukannya.”

Diriwayatkan dari Wahab, katanya: “Aku berkata kepada Malik, tidakkah engkau pernah melihat orang-orang yang berkumpul dan membaca bersama-sama suatu surah hingga mengkhatamkannya?” Maka dia mengingkari dan berkata: “Bukanlah demikian yang dilakukan mereka, tetapi seseorang membacakan kepada orang lain.”

Pengingkaran kedua orang itu bertentangan dengan apa yang diyakini bersama oleh ulama Salaf dan Khalaf dan berdasarkan dalil yang mendukungnya. Maka anggapan itu ditinggalkan dan yang diambil kira adalah pendapat yang menganjurkannya. Bagiamanapun membaca AlQur’an secara berjemaah (dalam keadaan berkumpul) mempunyai syaratsyarat tertentu seperti yang akan saya kemukakan dan patut diperhatikan. Wallahua’lam.

Sementara keutamaan orang yang mengumpulkan mereka untuk membaca Al-Qur’an, maka di dalamnya terdapat banyak nas seperti sabda Nabi saw:

Terjemahan: “Orang yang menunjukkan kepada kebaikan adalah seperti pelakunya.”

Dan sabda Nabi saw:

Terjemahan: “Demi Allah, seorang yang diberi petunjuk oleh Allah swt dengan perantaraan lebih baik bagimu daripada unta merah.”

Hadith-hadith berkenaan dengan perkara tersebut banyak dan mahsyur. Allah swt telah berfirman:

“Dan hendaklah kamu saling menolong dalam kebaikan dan ketaqwaan.” (QS Al-Maidah 5:2)

Tidak ada keraguan berkenaan dengan besarnya pahala orang yang mengusahakan hal itu.

Masalah ke-47:

Membaca Al-Qur’an sambung-menyambung secara bergantian. Maksudnya adalah sejumlah orang berkumpul, setengah dari mereka membaca sepuluh ayat atau sebahagian atau selain itu, kemudian diam dan lainnya meneruskan bacaan, kemudian lainnya lagi. Ini boleh dilakukan dan baik. Malik Rahimahullah telah ditanya dan dia menjawab: “Tidak ada masalah dengannya.”

Masalah ke-48:

Membaca Al-Qur’an dengan suara kuat. Ini merupakan fasal yang penting dan patut diperhatikan. Ingatlah bahawa banyak hadith dalam kitab sahih dan lainnya menunjukkan anjuran menguatkan suara ketika membaca. Terdapat beberapa athar yang menunjukkan anjuran memperlahankan (merendahkan) suara, di antaranya akan saya sebutkan, insya-Allah .

Imam Abu Hamid Al-Ghazali dan ulama lainnya menyatakan, cara menggabungkan antara hadith-hadith dan athar-athar berkenaan dengan ini ialah bahawa memperlahankan suara lebih jauh dari riak. Merendahkan suara lebih utama bagi orang yang takut berbuat riak. Jika tidak takut berbuat riak, maka menguatkan suara lebih baik kerana lebih banyak diamalkan dan berfaedah meluas kepada orang lain.

Maka dengan demikian lebih baik daripada yang hanya berkenaan dengan diri sendiri. Dan kerana bacaan dengan suara kuat menggugah hati pembaca dan menyatukan keinginannnya untuk memikirkan dan mengarahkan pendengarannya kepadanya, mengusir tidur, manambah kegiatan dan menggugah orang lain yang tidur dan orang yang lalai serta menggiatkannya.

Mereka berkata: “Meskipun keutamaan tersebut bergantung pada niatnya, namun menguatkan suara jauh lebih baik, jika niat-niat ini berkumpul, maka pahalanya berlipat ganda.

Al-Ghazali berkata: “Justeru, kami katakan:

“Membaca di dalam Mushaf lebih baik, ini adalah hukum masalahnya.”

Banyak athar yang menulis berkenaan dengan perkara tersebut dan saya kemukakan sebahagian daripadanya. Diriwayatkan dalam kitab sahih dari Abu Hurairah ra katanya: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda:

Terjemahan: “Tidaklah Allah mendengar sesuatu seperti yang di dengar-Nya dari seorang Nabi yang bagus suaranya melagukan Al-Qur’an dan menguatkan suaranya.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Perkataan “mendengar” itu adalah isyarat kepada keridhaan dan penerimaan. Diriwayatkan dari Abu Musa Al-Asy’ari ra bahawa Rasulullah saw bersabda kepadanya:

Terjemahan: “Engkau telah diberi seruling dari seruling-seruling keluarga Dawud.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Dalam suatu riwayat Muslim disebutkan bahawa Rasulullah saw berkata kepadanya:

Terjemahan: “Aku bermimpi mendengar bacaanmu semalam.” (Riwayat Muslim)

Dia meriwayatkannya dari Barid Ibnu Ak-Khushaib.

Diriwayatkan dari Fudhalah bin Ubaid ra, katanya: Rasulullah saw bersabda:

Terjemahan: “Sungguh Allah lebih mendengar orang yang membaca Al-Qur’an dengan suara yang merdu daripada pemilik hamba perempuan kepada hamba perempuannya.” (Riwayat Ibnu Majah)

Diriwayatkan dari Abu Musa pula, katanya: Rasulullah saw bersabda:

Terjemahan: “Sungguh aku mengenal suara rombongan AlAsy’ariyyin waktu malam ketika mereka masuk dan aku mengenal tempattempat mereka dari suara mereka ketika membaca Al-Qur’an waktu malam, meskipun aku tidak melihat tempat-tempat mereka ketika mereka berhenti pada waktu siang.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Diriwayatkan dari Al-Bara’ bin Azib ra, katanya: Rasulullah saw bersabda:

Terjemahan: “Hiasilah Al-Qur’an dengan suaramu.” (Riwayat Abu Dawud Nasa’i dan lainnya)

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dawud dari Ali ra bahawa dia mendengar suara orang-orang membaca Al-Qur’an di dalam masjid, kemudian dia berkata: “Beruntunglah mereka ini. Mereka orang-orang yang paling disukai Rasulullah saw.”

Terdapat banyak hadith berkenaan dengan membaca Al-Qur’an dengan suara kuat. Manakala athar-athar tentang perkataan dan perbuatan para sahabat dan tabi’in, maka jumlahnya tidak terhitung banyaknya dan amat mahsyur. Semua ini berkenaan dengan orang yang tidak takut riak dan tiak takut menyombongkan diri ataupun perbuatan-perbuatan buruk lainnya serta tidak menganggagu jemaah kerana mengacaukan sembahyang mereka dan mengelirukannya.

Telah dituliskan dari jemaah Salaf bahawa mereka lebih suka memperlahankan suara kerana takut apa yang kita sebutkan itu.

Diriwayatkan dari Al-A’Masy, katanya: “Aku masuk ke rumah Ibrahim yang sedang membaca Mushaf Al-Qur’an. Kemudian seorang lelaki minta izin kepadanya, lalu dia menutupinya sambil berkata: “Jangan sampai orang itu mengetahui kalau aku membacanya setiap masa.”

Diriwayatkan dari Abu Al-‘Aliyah, katanya: “Aku duduk bersama para sahabat Rasulullah saw. Salah seorang dari mereka berkata, ‘Semalam aku membaca dari sini.’ Maka mereka berkata, ‘Itu bahagian kamu.”

Dia berdalil kepada mereka ini dengan hadith Uqbah bin Amir ra, katanya: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda:

Terjemahan: “Orang yang membaca Al-Qur’an dengan suara yang kuat seperti orang yang bersedekah terang-terangan dan orang yang membaca Al-Qur’an dengan diam-diam seperti orang yang bersedekah dengan diam-diam.” (Riwayat Abu Dawud, Tirmidzi dan Nasa’i)

Tirmidzi menyatakan bahawa hadith tersebut adalah hadith hasan, katanya: “Maksudnya ialah orang yang membaca Al-Qur’an dengan diamdiam lebih baik daripada orang yang membacanya dengan suara kuat. Sebab sedekah dengan diam-diam lebik baik menurut ahli ilmu daripada sedekah secara terang-terangan.”

Dia menyatakan, makna hadith ini menurut ahli ilmu adalah supaya orang terhindar dari kesombongan atas dirinya sebagaimana diragukan atasnya jika melakukannya dengan terang-terangan.

Saya katakan, semua itu sesuai dengan penjelasan yang telah saya jelaskan secara terperinci di awal fasal ini. Jika takut mengalami sesuatu yang tidak diinginkan dengan sebab menguatkan suara, maka janganlah menguatkan suara. Jika tidak takut mengalami hal itu, diutamakan menguatkan suara. Jika bacaan dilakukan oleh jemaah secara bersama-sama, maka diutamakan sekali agar menguatkan suara berdasarkan alasan yang kemudian dan kerana cara itu bermanfaat bagi orang lain. Wallahua’lam.

Masalah ke-49:

Sunah mengindahkan suara pada waktu membaca Al-Qur’an. Para ulama Salaf dan Khalaf daripada sahabat dan tabi’in serta para ulama Anshar (Baghdad, Bashrah dan Madinah) dan imam-imam muslimin sependapat dengan sunahnya mengindahkan suara ketika membaca Al-Qur’an. Perkataan dan perbuatan mereka berkenaan dengan perkara tersebut amat mahsyur, maka kami tidak perlu memetik sesuatu pun satu-persatunya. Dalil-dalil berkenaan dengan perkara tersebut sudah dimaklumi orang-orang terkemuka ataupun orang awam. Antara lain seperti hadith berikut ini:

Terjemahan: “Hiasilah Al-Qur’an dengan suaramu.”
Terjemahan: “Orang ini telah diberi seruling.”

Atau hadith yang artinya: “Tidak Allah mendengar….” dan hadith: “Sungguh Allah lebih mendengar….”

Kesemuanya telah dikemukakan dalam bab terdahulu. Demikian pula berkenaan dengan keutamaan tartil pada hadith Abdullah bin Mughaffal, berkenaan dengan membaca Al-Qur’an oleh Nabi saw dengan perlahan-lahan. Dan seperti hadith Sa’ad bin Abi Waqqash dan hadith Abu Lubabah ra bahawa Nabi saw bersabda:

“Barangsiapa tidak melagukan Al-Qur’an, maka dia bukan dari golongan kami.” (Riwayat Abu Dawud)

Berkenaan dengan isnad Sa’ad terdapat perselisihan yang tidak sampai mengganggu.

Majoriti ulama berkata: “Tidak melagukan” ertinya “tidak mengindahkan suaranya.”

Begitu juga hadith daripada Al-Barra’ ra artinya:

“Aku mendengar Rasulullah saw membaca dalam sembahyang Isyak surah Wattiini waz-zaitun dan aku tidak mendengar seorang pun yang lebih bagus suaranya daripada Baginda.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Para ulama berkata: “Sunah membaca Al-Qur’an dengan suara yang bagus dan tertib selama tidak melampaui batas. Jika sampai malampui batas hingga menambah atau menyembunyikan satu huruf, maka perbuatan itu haram. Manakala membaca dengn lahn (irama/pelat), maka Asy-Syafi’i rahimahullah berkata dalam suatu pendapat: “Aku tidak menyukainya.”

Para sahabat kami menyatakan itu bukan dua pendapat, tetapi ada perincian berkenaan dengannya. Jika keterlaluan sehingga melampaui batas, itulah yang tidak disukainya, jika tidak sampai melampaui batas maka tidak makruh.

Imam Al-Mawardi berkata dalam kitabnya Al-Haawi berkata: “Membaca dengan lahn (irama/pelat) yang dibuat-buat, jika mengeluarkan lafaz Al-Qur’an dari bentuknya dengan memasukkan harakat-harakat di dalamnya atau mengeluarkan harakat-harakat daripadanya atau memendekkan yang panjang dan memanjangkan yang pendek atau memanjangkan hingga menyembunyikan sebahagian lafaznya dan menyamakan ertinya, maka perbuatan itu haram dan pembacanya menjadi fasik serta orang yang mendengarnya pun ikut berdosa. Kerana itu bermakna ia mengalihkannya dari jalan yang lurus ke jalan yang bengkok.”

Allah berfirman:

Terjemahan: “Al-Qur’an dalam bahasa Arab yang tidak kebengkokan (di dalamnya)….” (Aurat Az-Zumar: 28)

Al Mawardi berkata: “Jika tidak sampai terjadi lahn yang keluar dari lafaznya dan membacanya secara tartil, maka dibenarkan kerana lahnnya itu menambah kebagusannya.” Ini adalah pendapat Qadhil Qudrat.

Seperti halnya membacaan dengan lahn yang diharamkan, adalah musibah bagi sebahagian orang bodoh dan jahil yang membacanya untuk jenazah dan di sebahagian majlis. Ini adalah bid’ah haram dan setiap pendengarnya adalah sebagaimana dikatakan oleh Al-Mawardi. Demikian jugalah setiap orang yang sanggup menghilangkan atau melarangnya berdosa jika tidak melakukannya. Saya telah berusaha sekuat tenaga ketika membuat itu dan berharap dari anugerah Allah Yang Maha Pemurah agar memberikan petunjuk untuk menghilangkannya dari orang yang demikian itu dan menjadikannya dalam kesembuhan.

Asy-Syafi’i berkata dalam Mukhtasar Al-Muzani, bahawa dia indahkan suaranya dengan cara apapun ketika membaca Al-Qur’an, dia berkata: “Cara yang lebih baik adalah membaca dengan perlahan-lahan dan suara lembut.”

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dawud dengan isnadnya dari Abu Hurairah ra bahawa dia membaca “Idzasy-syamsu kuwwirat” dengan suara lembut seperti meratap.

Dalam Sunan Abu Dawud, dikatakan kepada Ibnu Abi Mulaikah: “Bagaimana pendapatmu jika suaranya tidak bagus?” Dia menjawab: “Hendaklah dia elokkan suaranya sedapat mungkin.”

Masalah ke-50:

Sunah mencari guru Al-Qur’an yang baik dan bagus suaranya. Ingatlah bahawa para jemaah ulama Salaf, meminta para pembaca Al-Qur’an yang bersuara bagus agar membacanya sedang mereka mendengarnya. Anjuran melakukan ini disetujui oleh para ulama dan itu adalah kebiasaan orang-orang baik dan ahli ibadah serta hamba-hamba Allah Yang soleh. Perbuatan itu adalah sunnah dari Rasulullah saw.

Diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud ra, katanya: “Rasulullah saw berkata kepadaku, ‘Bacakanlah Al-Qur’an kepadaku.’ Aku berkata, ‘Ya Rasulullah, apakah aku wajar membaca Al-Qur’an untukmu sedang kepadamu ia diberitakan?’ Nabi saw menjawab, ‘Sesungguhnya aku ingin mendengarnya dari orang lain.’ Kemudian aku bacakan kepadanya An-Nisa’ hingga ketika sampai pada ayat ini:

Terjemahan: “Maka bagaimanakah (halnya orang kafir nanti), apabila kami mendatangkan seorang saksi (rasul) dari tiap-tiap umat dan Kami mendatangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu).” (QS An-Nisa 4:41)

Beliau kemudian berkata, ‘Cukuplah bagimu sekarang.’ Kemudian aku menoleh kepadanya. Ternyata kedua matanya berlinang air mata.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Diriwayatkan oleh Ad-Darimi dan lainnya dengan sanad-sanad mereka dari Umar Ibnu Al-Khattab ra bahawa dia berkata kepada Abu Musa Al-Asy’ari: “Ingatlah kami kepada Tuhan kamu.” Kemudian Abu Musa membaca Al-Qur’an di dekatnya. Athar-athar berkenaan dengan hal ini sudah dimaklumi. Telah meninggal dunia sejumlah orang soleh dengan sebab membaca Al-Qur’an oleh orang yang mereka minta untuk membacakannnya. Wallahua’lam.

Para ulama telah menganjurkan agar memulai majlis hadith Nabi saw dan mengkhatamkannya dengan bacaan sebahagian ayat-ayat Al-Qur’an oleh pembaca yang bagus suaranya. Kemudian, pembaca di tempat-tempat ini, hendaklah membaca ayat-ayat yang sesuai dengan majlisnya.

Hendaklah dia membaca ayat-ayat yang membangkitkan harapan dan menimbulkan rasa takut, mengandung nasihat-nasihat, menyebabkan zuhud terhadap keduniaan, menimbulkan kesukaan kepada akhirat dan persiapan untuknya serta pendek angan-angan dan kemuliaan budi pekerti.

Masalah ke-51:

Jika pembaca memulai dari tengah surah atau berhenti di tempat yang bukan akhirnya, agar memulai permulaan kalam yang saling berkaitan antara satu sama lain (dan berhenti pada kalam berkenaan), serta tidak terikat dengan bahagian-bahagiannya kerana boleh terjadi di tengah kalam yang berhubungan seperti bahagian (juzuk) yang terdapat dalam Firman Allah swt:

“Dan (haram juga kamu mengawini) wanita yang bersuami…” (QS An-Nisa 4:24)

Dan firman Allah swt:

Terjemahan: “Dan aku tidak membebaskan driku (dari kesalahan)…” (QS Yusuf 12:53)
Terjemahan: “Maka tidak lain jawapan kaumnya….” (QS An-Naml 27:56)
Terjemahan: “Dan barangsiapa di antara kamu sekalian (isteri-isteri Nabi) tetap taat kepada Allah swt dan Rasul-Nya….” (QS Al-Ahzab 33:31)

Dan firman Allah swt:

Terjemahan: “Dan kami tidak menurunkan kepada kaumnya sesudah dia (meninggal dunia) suatu pasukan pun dari langit….” (QS Yaasin 36:28)
Terjemahan: “Kepada-Nyalah dikembalikan pengetahuan tentang kiamat….” (QS Fushshilat 41:47)
Terjemahan: “Dan (jelaslah) bagi mereka akibat buruk dari apa yang telah mereka perbuat….” (QS Az-Zumar 9:48)
Terjemahan: “Ibrahim bertanya, ‘Apakah urusanmu, wahai para utusan.’” (QS Adz-Dzaariyaat 51: 31)

Demikian jugalah dalam firman Allah swt:

Terjemahan: “Dan berdzikirlah (dengan menyebut) Allah swt dalam beberapa hari yang tertentu….” (QS Al-Baqarah 2:203)
Terjemahan: “Katakanlah, ‘Ingatlah aku khabarkan kepadamu apa yang lebih baik daripada yang demikian itu….” (QS Ali-Imran 3:15)

Maka semua itu dan yang seumpamanya, sepatutnya pembaca AlQur’an tidak memulai dengannya dan tidak berhenti di situ kerana itu berkaitan dengan yang sebelumnya. Janganlah keliru kerana banyaknya pembaca yang lalai dan tidak memperhatikan adab-adab ini dan tidak pula memikirkan makna-maknanya.

Ikutilah pendapat yang diriwayatkan oleh Al-Hakim Abu Abdillah dengan isnadnya dari As-Sayyid yang mulai Al-Fudhail bin ‘Iyadh ra katanya: “Janganlah merasa kesepian di jalan kebenaran kerana sedikit pengikutnya dan jangan terpedaya dengan banyaknya orang yang rosak dan janganlah mengganggumu kerana kurangnya orang-orang yang menempuhnya.”

Untuk makna inilah para ulama berkata: “Membaca suatu surah yang pendek secara lengkap lebih baik daripada membaca sebahagian surah panjang seperti surah pendek kerana kadang-kadang sebahagian orang tidak mengetahui hubungannya dalam sebahagian keadaan.”

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dawud dengan isnadnya dari Abdullah bin Abul Huzail ra. seorang tabi’in terkenal, katanya: “Mereka tidak suka membaca sebahagian ayat dan meninggalkan sebahagiannya.”

Masalah ke-52:

Makruh membaca Al-Qur’an dalam beberapa keadaan. Ingatlah bahawa membaca Al-Qur’an disunahkan secara mutlak, kecuali dalam keadaan-keadaan tertentu dilarang oleh syarak. Saya sebutkan sebahagian yang saya ingat secara ringkas tanpa menyebut dalil-dalilnya kerana cukup mahsyur.

Makruh membaca Al-Qur’an dalam keadaan rukuk, sujud dan tasyahud serta keadaan-keadaan sembahyang lainnya, kecuali jika berdiri. Makruh membaca lebih dari Al-Fatihah bagi makmum dalam keadaan sembahyang yang dikeraskan bacaannya jika dia mendengar bacaan imam. Dan makruh pula membacanya dalam keadaan duduk di tempat buang hajat dan dalam keadaan mengantuk. Juga dihukumkan makruh mambacanya jika menemui kesukaran, demikian pula dalam keadaan khutbah bagi orang yang mendengarnya.

Tidaklah dihukumkan makruh bagi orang yang tidak mendengarnya, bahkan diutamakan untuk membacanya.

Inilah pendapat yang terpilih dan sahih.

Diriwayatkan daripada Thawus berkenaan dengan hukum makruhnya dan Ibrahim berpendapat tidak makruh. Boleh digabung antara kedua pendapat itu dengan apa yang kami katakan sebagaimana disebutkan oleh sahabat kami.

Tidak makruh membaca Al-Qur’an ketika tawaf. Ini adalah mazhab kami dan mazhab sebahagian besar ulama. Ibnu Mundzir menceritakannnya dari ‘Atha’, Mujahid, Ibnul Mubarak, Abu Thaur dan Ashabur Ra’yi.

Diceritakan dari Hasan Al-Bashri, Urwah bin Zubair dan Malik, mengenai makruhnya membaca Al-Qur’an ketika thawaf. Pendapat yang lebih sahih adalah pendapat pertama. Telah dijelaskan sebelumnya tentang perselisihan berkenaan dengan membaca Al-Qur’an di tempat mandi dan di jalan serta orang yang di mulutnya ada najis.

Masalah ke-53:

Termasuk bid’ah-bid’ah apa yang dilakukan oleh orang-orng bodoh yang mengimani orang banyak dalam sembahyang Tarawih ketika membaca surat Al-An’aam pada rakaat terakhir pada malam ketujuh dengan menyakini bahwa hal itu mustahab (sunah).

Maka mereka kumpulkn hal-hal yang tercela, antara lain menyakininya sebagai mustahab dan menyebabkan orang awam beranggapan seperti itu. Di antaranya menjadikan rakaat kedua lebih panjang dari rakaat pertama, sedangkan yang sunah adalah memanjangkan rakaat pertama.

Diantaranya memanjangkan sembahyang terhadap para makmum. Juga bacaan surat yang amat laju.


Termasuk bid’ah-bid’ah yang menyerupai ini adalah pembacaan sajdah dalam sembahyang Subuh hari Jumaat, tetapi nukan sajdah Alif Laam Mim Tanziil. Sedangakan yang sunah adalah membaca Alif Laam Mim Berita pada rakaat pertama dan surat Hal Ataa pada rakaat kedua.
BAB 6 ADAB DAN ETIKA MEMBACA AL-QUR’AN I BAB 6 ADAB DAN ETIKA MEMBACA AL-QUR’AN I Reviewed by suqamuslim on Mei 14, 2018 Rating: 5

Tidak ada komentar: